Mateusz Stanek

Pętle języka C#

Dzisiaj krótko o pętlach, czyli wykonywaniu tych samych instrukcji określoną ilość razy. Każdą pętle można zastąpić inną pętlą  i na odwrót, niemniej jednak zastosowanie odpowiedniej pętli specyficznego zastosowania zdecydowanie ułatwia nam zadanie.

While

Jest prostą pętlą, której działanie zależne jest od warunku jaki znajduje się w jej argumencie. Warunek ten jest sprawdzany za każdym razem, kiedy chce się wykonać pętla, więc doskonale sprawdza się w zastosowaniach, kiedy chcemy coś odczytać na przykład z pomocą enumeratora. Zawartość pętli może się  nie wykonać ale może się również wykonywać ciągle (pętla nieskończona).

C#
1
2
3
4
5
6
7
8
List<string> values = new List<string>() { "ala ma", "malego", "kota" };
using (var enumerator = values.GetEnumerator())
{
     while (enumerator.MoveNext())
     {
          Console.WriteLine(enumerator.Current);
     }
}

Do while

Jest pętlą podobną do while z tą różnicą, iż sprawdzenie warunku następuje dopiero po wykonaniu się zawartości pętli po raz pierwszy. I w takim celu powinna być ta pętla używana, kiedy chcemy, ażeby zawartość wykonała się przynajmniej raz.

C#
1
2
3
4
5
do
{
    Console.WriteLine("Game Play ;)");
    Console.WriteLine("Want to play Again? Yes / No");
} while (!Console.ReadLine().StartsWith("N",StringComparison.InvariantCultureIgnoreCase));

For

Pętla umożliwia zdefiniowanie zmiennych wykorzystywanych wewnątrz pętli oraz wykonywać na nich operacje. W parametrze, a raczej parametrach pętli możemy podać Inicializację zmiennych, Warunek zakończenia oraz sposób inkrementacji zmiennych. Pętla wykonuje się zgodnie z kolejnością

Inicjalizacja -> Warunek-> Ciało pętli -> Inkrementacja zmiennych -> Warunek i tak dalej.

Pętli tej powinniśmy użyć, kiedy z góry wiemy ile chcemy iteracji danej pętli lub kiedy potrzebujemy dodatkowej zmiennej indeksującej, która będzie wykorzystana tylko w obrębie tejże pętli.

C#
1
2
3
4
for (int i = 0; i<10; ++i)
{
    Console.WriteLine(i);
}

ForEach

To pętla operująca na kolekcjach, która umożliwia iterację po każdej wartości kolekcji. UWAGA w czasie działania pętli kolekcja nie może się zmienić, to jest nie może do niej zostać dodany ani odjęty żaden element. I właśnie jako operacje na kolekcjach, kiedy musimy zrobić coś z każdym elementem powinniśmy wykorzystać tą pętle.

C#
1
2
3
4
5
6
List<int> intValues = new List<int>() { 2, 5, 7, 9, 3, 10, 34 };
intValues.ForEach(element => Console.WriteLine(element));
foreach(int element in intValues)
{
     Console.WriteLine(element);
}

Instrukcje Sterujące

W przypadku pracy z pętlami mamy jeszcze do dyspozycji dwie instrukcje sterujące.

Continue

Instrukcja continue umożliwia  ominięcie części kodu pętli nie kończąc jej wykonania. Dzięki temu możemy wcześniej skończyć przetwarzanie wartości w pętli.

C#
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
List<int> intValues = new List<int>() { 2, 5, 7, 9, 3, 10, 34 };
Console.WriteLine("skip odd elements");
foreach (int element in intValues)
{
    if (element % 2 == 1)
    {
        continue;
    }
 
    Console.WriteLine(element);
}

Break

Ta instrukcja natomiast przerywa działanie całej pętli. Dzięki niej możemy zakończyć działanie pętli w określonym miejscu, jeśli nastąpią odpowiednie warunki.

C#
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Console.WriteLine("stop processing after negetive element difference");
for (int i = 0, j = intValues[0]; i < intValues.Count; i++)
{
     if (j > intValues[i])
     {
         break;
     }
     j = intValues[i];
     Console.WriteLine(intValues[i]);
}

 

To by było na tyle, jeśli chodzi o pętle. Przykłady jak zwykle na GitHub-ie https://github.com/Matejkos/BlogProjects/tree/master/LoopsPlayGround

 

Related posts:

  1. Serializacja i deserializacja XML-a
  2. Program xsd.exe – pomoc przy pracy
  3. Zdarzenia – wywołanie, wykorzystanie i obsługa
  4. Typy generyczne
28 lutego 2018 MiroBurn Challange Programowanie
No Comments

Meetupy

Słowa kluczowe Is i As

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Zobacz

  • Mateusz Stanek o mnie
Mateusz Stanek

Zaprzyjaźnione blogi

SGDev.pl

Ostatnie wpisy

  • Rola Prelegent
  • Elektronika – powrót do starego hobby
  • Badger2040
  • 2023 Tydzień 11
  • 2023 Tydzień 10

Najnowsze komentarze

  • Lukas L - Podsumowanie roku 2022
  • Oktawian Kurzynski - Enumeracja – wartość domyślna
  • Mateusz Stanek - Typy generyczne
  • Ola - Enumeracja – wartość domyślna
  • Typy generyczne w języku C# nie są 'rozwiązywane' w czasie kompilacji - Typy generyczne

Archiwa

  • marzec 2025
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • marzec 2018
  • luty 2018
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017

Kategorie

  • Bez kategorii
  • DSP2017
  • Elektronika
  • MiroBurn Challange
  • Narzędzia
  • Podsumowanie
  • Produktywność
  • Programowanie
  • Projekt
  • Prywatne
  • Rok 2023
  • Tips

Ostatnie wpisy

  • Rola Prelegent
  • Elektronika – powrót do starego hobby
  • Badger2040
  • 2023 Tydzień 11
  • 2023 Tydzień 10
Dumnie wspierane przez WordPressa | Motyw: Neblue by NEThemes.
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.Zgoda
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT