Mateusz Stanek

Własny Atrybut

Własny Atrybut

Z poprzedniego wpisu https://mateuszstanek.pl/2018/02/03/atrybut-c/  wiemy czym są atrybuty. Pora więc napisać jakiś własny. Aby to zrobić wystarczy dodać nową klasę dziedziczącą z klasy System.Attrybute oraz poinformować z jakimi elementami będzie nasz atrybut współpracował.
W tym celu wykorzystamy 3 z predefiniowanych atrybutów AttributeUsage.

AttributeUsage

Atrybut ten wykorzystywany jest przy definiowaniu nowych atrybutów. Określa on z jakimi elementami kodu może być stosowany, w jaki sposób oraz czy będzie on dziedziczony. Konstruktor wymaga od nas podania tylko z jakimi elementami atrybut będzie wykorzystany. Służy do tego parametr validOn, gdzie możemy dodać wartości z enumeracji AttributeTargets. Wartości tej enumeracji są flagami, tak więc możemy wykorzystać więcej niż 1 wartość poprzez łączenie ich przy pomocy bitowego operatora lub “|”. Dodatkowo przy dodawaniu atrybutu AttributeUsage możemy ustawić 2 wartości logiczne :

  • AllowMultiple – która określa czy atrybut może być wykorzystany tylko raz dla danego elementu – wartością domyślną jest False.
  • Inherited – która określa czy atrybut jest dziedziczony, tutaj również wartością domyślną jest False.

Więcej https://msdn.microsoft.com/pl-pl/library/system.attributeusageattribute(v=vs.110).aspx

Prosta implementacja

Pora na pierwszy własny atrybut może on wglądać na przykład tak :

C#
1
2
3
4
5
6
7
8
9
using System;
 
namespace AttributeTests
{
    [AttributeUsage(AttributeTargets.Property | AttributeTargets.Field, AllowMultiple = false, Inherited = false)]
    public class MyCustomAttribute : System.Attribute
    {
    }
}

Z deklaracji widzimy, że atrybut może być wykorzystany z właściwościami oraz polami klasy. Jednakże taki atrybut nie niesie ze sobą zbyt wielu informacji, możemy jedynie nim oznaczyć jakieś konkretne pola, bądź właściwości. Gdyby zastosować analogiczny atrybut do metod można by było oznaczać metody do wywołania w określonych przypadkach na przykład przy pisaniu własnych runerów testowych. Jeśli chcemy przekazać więcej informacji musimy dodać do naszej implementacji jakieś właściwości.

W kolejnym przykładzie widzimy atrybut, który przekazuje informacje jak powinniśmy przekształcać na łańcuchy znakowe wartości z naszych właściwości.

C#
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
using System;
 
namespace AttributeTests
{
    [AttributeUsage(AttributeTargets.Property, AllowMultiple = false, Inherited = false)]
    public class MyCustomAttribute : System.Attribute
    {
        public string ToStringParameter { get; set; }
 
        public MyCustomAttribute(string toStringParams)
        {
            ToStringParameter = toStringParams;
        }
    }
}

W tym miejscu należy dodać, iż zbiór parametrów jest ograniczony do typów prostych (string, bool, byte, char, short, int, long, float, double), typów wyliczeniowych Enum oraz Typu obiektu (System.Type) a także jednowymiarowych tablic tych typów. To ograniczenie uniemożliwia nam przekazanie własnych klas wprost do naszego atrybutu.

 

Related posts:

  1. Refleksja – manipulacja obiektami
  2. Yield – Leniwe kolekcje
  3. Przetwarzanie kolekcji z Linq to Object cz3
  4. Słowa kluczowe Is i As
4 lutego 2018 MiroBurn Challange Programowanie
No Comments

Atrybuty w C#

Refleksja - odczyt metadanych

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Zobacz

  • Mateusz Stanek o mnie
Mateusz Stanek

Zaprzyjaźnione blogi

SGDev.pl

Ostatnie wpisy

  • Rola Prelegent
  • Elektronika – powrót do starego hobby
  • Badger2040
  • 2023 Tydzień 11
  • 2023 Tydzień 10

Najnowsze komentarze

  • Lukas L - Podsumowanie roku 2022
  • Oktawian Kurzynski - Enumeracja – wartość domyślna
  • Mateusz Stanek - Typy generyczne
  • Ola - Enumeracja – wartość domyślna
  • Typy generyczne w języku C# nie są 'rozwiązywane' w czasie kompilacji - Typy generyczne

Archiwa

  • marzec 2025
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • marzec 2018
  • luty 2018
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017

Kategorie

  • Bez kategorii
  • DSP2017
  • Elektronika
  • MiroBurn Challange
  • Narzędzia
  • Podsumowanie
  • Produktywność
  • Programowanie
  • Projekt
  • Prywatne
  • Rok 2023
  • Tips

Ostatnie wpisy

  • Rola Prelegent
  • Elektronika – powrót do starego hobby
  • Badger2040
  • 2023 Tydzień 11
  • 2023 Tydzień 10
Dumnie wspierane przez WordPressa | Motyw: Neblue by NEThemes.
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.Zgoda
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT