Mateusz Stanek

Serializacja i deserializacja XML-a

XML – czym jest?

XML, czyli Extensible Markup Language  jest popularnym sposobem zapisu danych w formie tekstowej. Przez drzewiastą strukturę i słowny zapis wartości oraz nazw właściwości jest łatwy do zrozumienia. Przy pracy z XML mamy kilka możliwości. Możemy go deserializować do postaci obiektów oraz serializować obiekty do xml-a. Możemy także załadować strukturę do pamięci i przetwarzać je z wykorzystaniem DOM API lub z wykorzystaniem nowszego LINQ to XML API. Dzisiaj skupię się na serializacji obiektów z wykorzystaniem wcześniej przygotowanych klas.

Przygotowanie klasy do serializacji

Jeśli jesteśmy szczęśliwymi posiadaczami schematu dokumentu w postaci pliku *.XSD  lub w naszym xml-u nie ma wartości opcjonalnych, możemy wykorzystać program XSD.EXE (dziś tylko o nim wspominam,
a w następnym poście powiem o nim nieco więcej). Możemy również sami wygenerować potrzebne nam klasy. Wiedząc jak wygląda schemat
(np. z dokumentacji) jesteśmy w stanie napisać wszystkie niezbędne klasy. Serializacja xml-a w dużej mierze wykorzystuje atrybuty, może pamiętasz jak o nich pisałem https://mateuszstanek.pl/2018/02/03/atrybut-c/. Standardowa biblioteka do obsługi serializacji xml-owej dodaje ich kilka, dzięki czemu będziemy mogli z sukcesem przetwarzać nasze obiekty
i xml-e. Kilka najważniejszych z nich to:

  • xmlRoot – określa właściwości głównego elementu.
  • xmlElement – określa parametry mapowania właściwości na element.
  • xmlAttribute – określa parametry mapowania właściwości na atrybut.
  • xmlIgnore – określa, iż oznaczona właściwość ma zostać pominięta przy serializacji/deserializacji.

Z ich pomocą jesteśmy w stanie obsłużyć większość przypadków użycia.

C#
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
[XmlRoot(ElementName ="Data")]
public class TransferData
{
        [XmlAttribute(AttributeName ="Name")]
        public string UserName { get; set; }
 
        [XmlAttribute(AttributeName = "Date")]
        public DateTime TimeStamp { get; set; }
 
        [XmlElement("DataObject")]
        public List<KeyValueData> DataSet { get; set; }
 
        [XmlElement(ElementName ="ElementsCount")]
        public int DataCount
        {
            get { return DataElementsCount; }
            set {
                    //noithing to do
                }
        }
 
        [XmlIgnore]
        public int DataElementsCount
        {
            get { return DataSet?.Count ?? 0; }
        }
}

Dziwne podwojenie DataCount jest moją próbą pokazania jak działa XmlIgnore.

Plik xml wygląda mniej więcej tak :

XHTML
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<RootElement xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema" Atrybut1="wartoscAtrybutu1" abrybut2="wartosc">
  <Element1>
    <Element1ofElement1>Value</Element1ofElement1>
    <Element2ofElement1>Value2</Element2ofElement1>
  </Element1>
  <Element1>
    <Element1ofElement1>Value</Element1ofElement1>
    <Element2ofElement1>Value2</Element2ofElement1>
  </Element1>
  <Element2>Value of element 2</Element2>
</RootElement>

Serializacja- deserializacja

Skoro mamy już klasę przygotowaną, pora ją zserializować. Do serializacji oprócz naszych danych potrzebujemy XmlSerializera oraz strumienia,
do którego go zapiszemy.

C#
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
var serialize = new XmlSerializer(typeof(TransferData));
TransferData testObject = new TransferData();
testObject.UserName = "Mateusz Stanek";
testObject.TimeStamp = DateTime.Now;
testObject.DataSet = new List<KeyValueData>();
testObject.DataSet.Add(new KeyValueData { Key = "Path" , Value="Some path"});
testObject.DataSet.Add(new KeyValueData { Key = "Reference number", Value = "1287394" });
testObject.DataSet.Add(new KeyValueData { Key = "TestObject", Value = "Object123" });
 
using (var stream = new StreamWriter("SerializedObject.xml", false))
{
    serialize.Serialize(stream, testObject);
}

Deserializacja jest równie prosta, wykorzystujemy ten sam serializer, używamy jednak metodę deserialize, która przyjmuje tylko strumień danych wejściowych. Należy pamiętać, iż deserializer zwraca nam obiekt, który należy rzutować na wybrany przez nas typ.

C#
1
2
3
4
5
6
7
8
var serialize = new XmlSerializer(typeof(TransferData));
 
TransferData readedData = null;
 
using (var stream = new StreamReader("SerializedObject.xml"))
{
   readedData = (TransferData) serialize.Deserialize(stream);
}

 

Przykład Serializacji na GitHubie https://github.com/Matejkos/BlogProjects/tree/master/OperationsOnXML

To be Continued

Related posts:

  1. Refleksja – odczyt metadanych
  2. Yield – Leniwe kolekcje
  3. Przetwarzanie kolekcji z Linq to Object cz3
  4. Słowa kluczowe Is i As
8 lutego 2018 MiroBurn Challange Programowanie
No Comments

Snippet VisualStudio

Program xsd.exe - pomoc przy pracy

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Zobacz

  • Mateusz Stanek o mnie
Mateusz Stanek

Zaprzyjaźnione blogi

SGDev.pl

Ostatnie wpisy

  • Rola Prelegent
  • Elektronika – powrót do starego hobby
  • Badger2040
  • 2023 Tydzień 11
  • 2023 Tydzień 10

Najnowsze komentarze

  • Lukas L - Podsumowanie roku 2022
  • Oktawian Kurzynski - Enumeracja – wartość domyślna
  • Mateusz Stanek - Typy generyczne
  • Ola - Enumeracja – wartość domyślna
  • Typy generyczne w języku C# nie są 'rozwiązywane' w czasie kompilacji - Typy generyczne

Archiwa

  • marzec 2025
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • marzec 2018
  • luty 2018
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017

Kategorie

  • Bez kategorii
  • DSP2017
  • Elektronika
  • MiroBurn Challange
  • Narzędzia
  • Podsumowanie
  • Produktywność
  • Programowanie
  • Projekt
  • Prywatne
  • Rok 2023
  • Tips

Ostatnie wpisy

  • Rola Prelegent
  • Elektronika – powrót do starego hobby
  • Badger2040
  • 2023 Tydzień 11
  • 2023 Tydzień 10
Dumnie wspierane przez WordPressa | Motyw: Neblue by NEThemes.
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.Zgoda
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT